Belastning- gift eller motgift

Aleksander TreideneTips & TriksLeave a Comment

Jeg pleier å si at når belastningen er problemet. Altså at man ikke får til å løpe, hoppe, trene, gå toppturer, spille padel, håndball eller andre aktiviteter så er belastning løsningen. Problemet er at belastning potensielt kan være både giften, men også motgiften!

I denne artikkelen skal vi ta for oss hva jeg mener med gift, motgift og hvilke faktorer som kan være avgjørende for om det blir gift eller motgift.

Giften

De fleste som har senesmerter, såkalt senebetennelse kommer til meg fordi det gjør vondt, men også fordi man ikke får gjort det man elsker. Løpe, trene og være aktiv. De opplever at de ikke får gjort det de elsker. De opplever at det å belaste senen er giften for plagene. Jo, mer de gjør av det jo mer irritert blir senen og jo vondere blir det. Med andre ord så opplever de at det er giften.

Så når mitt svar på at løsningen for akillesmertene er belastning så virker det ikke veldig logisk. Det som gjør at det kan bli gift er for eksempel at man utfører øvelser eller trening med for stor hastighet, man løper for lange turer, senen har ikke kapasitet til det kravet er, man glemmer hvor viktig søvn er, man ser ikke det store bildet og andre faktorer som påvirker. Man tenker at alt det stresset jeg har på meg på jobb og hjemme ikke påvirker senesmertene mine.

Da må vi ta noen steg tilbake og se på hvilke faktorer vi må ta hensyn til, men først motgift.

Motgift

Om vi treffer på belastningen akkurat under hva du har for toleranse her og nå så er kroppene våre så fantastiske til å tilpasse seg at den gjør nettop det.

  • Har du vært dårlig trent og opplevd hva som kan skje med kroppen over relativt kort tid?
  • Visste du at for kastere så tilpasser overarmsbenet seg med å få en øket rotasjon på grunn av utallige kast
  • Har du vært gravid og opplevd hva som skjer med kroppen din i løpet av 9 måneder?
  • Visste du hvor endringsbar hjernen din er?
  • Har du sett urinnvånere som har store smykker i leppen. Hadde du og jeg forsøkt så hadde leppa vår sprukket, men om vi starter med en liten sak og putter inn større og større tresmykke så vil leppa eller øret vårt tilpasse seg over tid.

Med andre ord vi kan ikke legge belastning for lavt heller for da mister jo senen din sine egenskaper. Altså om du kan løpe 5 km også tas det bort i rehabiliteringen din så mister du toleransen for å løpe. Når du skal igang igjen å løpe kan det være at det blir problemer. Eller om jeg legger tåhevene altfor lett for deg så mister du og styrken i leggmuskulaturen din og akillessenens evne til å tåle belastning.

Hva påvirker om det blir gift eller motgift?

For å forstå senen- må vi forstå belastning

Senen skal tåle spesielt 3 ting.

  1. Kraft. Lagre og frigjøre energi
  2. Hastighet. senen skal tåle kraft i høy og lav hastighet.
  3. Komprimerende krefter, wrapping effekter.

Ved å få ned hastigheten i øvelser eller ta bort komprimerende krefter på en sene så kan vi utføre belastning uten at det blir gift.

Annen trening/ belastning

Senesmerter er en belastningsskade. Så om du har høy belastning fra før også legger vi til enda mer belastning så skaper kanskje jeg bare et større belastningsproblem for deg? Med andre ord må vi ta ned det mest provoserende nå så vi får rom for å belaste i form av det du trenger for å få opp kapasiteten og toleransen i senevevet så du kan snart igjen gjøre det du savner og elsker.

Søvn

Søvn er en faktor som viktig for både restitusjon i form av hjernen vår og vevet vårt ellers. Eksempelvis senevevet vårt. Det er viktig for smerteopplevelsen vår. Vi vet blant annet at om man sover 7 timer eller mindre, 4 dager eller mer går smerteopplevelsen vår opp 25%. Så få nok søvn er helt avgjørende.

Jobb

Har du en jobb som innebærer at du går ekstremt mange skritt i løpet av en dag så kan dette være avgjørende for å tåle belastningen. Eller mistrives du veldig på jobb så kan det også være en trigger for smertebildet ditt.

Mental helse

Om du ikke opplever mestring, ting ikke føles meningsfylt, livet er utrygt, masse dårlig samvittighet og det føles som å leve i et hjemsøkt hus så er kanskje dette viktigst å ta tak i før man setter inn alle kluter for å hjelpe deg med dine senesmerter. Og nettop det som skal hjelpe deg til å få det bedre kan være trening, mosjon, aktivitet. At da senesmertene dine står i veien gjør at det blir dobbelt negativt. Er du i denne kategorien brenner jeg virkelig for å hjelpe deg.

Veien til målet!

Så for at det ikke skal bli gift, men motgift må vi ta hensyn til hele deg som person MED senesmerter. Ikke bare senen din. Den er viktig den og, men DU er først og fremst ikke EN sene, men en PERSON med sene.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.