Hvem er akilles rehab for?

Aleksander TreideneAkillesLeave a Comment

Er det egentlig en seneBETENNELSE?

– akilles rehab er for deg som har smerter i akilles.

Kanskje kjenner du deg igjen i følgende påstand?

«Mine smerter er lokale i akilles. Jeg våkner morgenstiv og det er plagsomt ned / opp trappa om morgenen. Det blir bedre når jeg får gått meg i gang. Gå på flatt underlag går ganske bra, men i motbakker og kupert terreng sliter jeg og kjenner det smerter i akilles. Spesielt om hastigheten er høyere enn rolig gange. I det siste har jeg øket en del på aktivitetsmengden min og/eller gjort mer av noe jeg ikke har gjort på lenge. Jeg blir litt bedre når jeg blir varm, men så kommer plagene mer jo lenger jeg er aktiv. Jeg sliter veldig med å løpe, da kommer smertene raskt. Sykkel er ok.»

Lurer du på om smertene i ankelområdet kan være smerter fra akillesen din? Klikk her og ta «akillesjekken«!

Kanskje har du forsøkt følgende?

Nåler, injeksjoner med kortison eller PRP, trykkbølge, massasje, tøyninger, IBUX har i beste fall hjulpet deg og akillesen din i en kort periode. Selv ikke ro har fungert. Med en gang du forsøker å være aktiv igjen så kommer de utholdelige smertene tilbake i akilles. Av de terapeutene og legene du har møtt har du fått 10 forskjellige råd og 10 forskjellige forklaringer på hvorfor du har vondt. Dette gjør at du har mistet troen på å bli bra, og du føler ikke lenger at denne kroppsdelen er din egen. Senen er ikke til å stole på lenger. VIL DEN RYKE? Er det betennelse? Kan jeg bevege meg selv om det gjør vondt? Skal jeg holde senen helt i ro? Alt dette gjør deg frustrert og rådvill. Livet har stoppet opp og det har gått utover alt du har elsket i livet. Løpe, spille padel, leke med barn eller barnebarn, gå tur med venner, konkurrere, jobbe, ja rett og slett leve et aktiv liv.

Da skal jeg fortelle deg noe: 

Disse feilene har jeg som pasient og terapeut også gjort. Jeg har stolt på at disse tiltakene som trykkbølge, tøyninger, nåler osv. skal fikse problemet mitt eller til den personen jeg jobber med. Utfordringen er at ingenting av disse tiltakene som nevnt over gjør noe med problemet! De lindrer plagene kanskje en kort periode, men så er de tilbake når du skal belaste igjen. Løpe, spille panel, gå toppturer osv.

Hvis det å belaste senen er problemet, så er belastning også løsningen. Problemet er at det kan være både giften og motgiften! Når jeg forstod dette og at passive tiltak ikke fikser problemet var det en åpenbaring for meg. Dette gjør at jeg har kunnskap og bakgrunn om hva som skal til, og ikke til for å hjelpe deg.

Det er håp for deg og din akilles, du kan få tilbake det livet du hadde.

Gjennom motivasjon, det å gjenvinne troen på å bli bra, kunnskap og aktive tiltak som skal til for å komme i gang med å løpe igjen! Det er dette du får i Senefix. Strukturert og målrettet rehabilitering med progresjon! Det er slutt på å stå igjen med tåhev og andre øvelser uten vekt og haugevis av repetisjoner. Vi skal legge en klar slagplan for veien videre hvor vi målrettet jobber får å få deg tilbake i aktivitet. Og det beste er at det kan vi få til med å få deg samtidig i bedre form enn før du var skadet.

Dette og mye mer skal jeg hjelpe deg med på veien til bedring. Jeg ønsker å gi deg tiltakene slik at du kommer i gang med det viktigste i ditt liv!

akilles

Så vær ærlig med deg selv, føler du deg som en eller flere av punktene under?

  • Kort eller langvarig akillessmerter
  • Rådvill
  • Frustrert
  • Gitt opp
  • Satt livet på vent
  • Dropper å leve det livet du ønsker
  • Unngår å gjøre alt som gjør at smertene og plagene dine blusser opp Ikke forstår hva som skjer med kroppen din

Om du kjenner deg igjen i en eller flere av punktene over så skal jeg HJELPE DEG!

Hvem er akilles rehab ikke for?

Det er ikke for deg som har fått høre at du har paratendon eller har fått en akutt smerte i akilles utløst av en spesifikk hendelse. Her må det undersøkes om du har skade på akilles først.

Dette er heller ikke for deg som ønsker nok en quick fix, at andre skal fikse deg. Dette er for deg som er villig til å legge ned det som skal til for å bli bra. Den ENE tingen! For la oss være ærlig, de fleste plagene våre krever tid og at vi gjør det som til.

Du kan og lese denne artikkelen jeg har skrevet på vår hovedside om senesmerter!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.